Wykład otwarty pani Ewy Borkowskiej

17 kwietnia w hali sportowej naszej szkoły uczniowie klas drugich gimnazjum, goście z innych szkół oraz mieszkańcy miasta mogli wysłuchać kolejnego już wykładu zorganizowanego w ramach Otwartej Szkoły. Tym razem nauczycielka historii – pani Ewa Borkowska – przybliżyła słuchaczom informacje na temat “Życia i kultury mińskich Żydów”. Zgromadzeni dowiedzieli się, w której części miasta Żydzi mieszkali i pracowali, co oznacza pojęcie “sztetl”, jak brzmi język jidysz oraz jak zorganizowana była edukacja dla żydowskich mieszkańców Mińska. Na koniec pani Borkowska wspomniała również o zbliżającej się kolejnej rocznicy powstania w gettcie  warszawskim. Pani Borkowska zachęcała wszystkich do włączenia się w obchody rocznicowe pod hasłem “Łączy nas pamięć” i do upamiętnienia poprzez przypięcie sobie symbolicznego żółtego żonkila do ubrania w dniu 19 kwietnia. Pan dyrektor Grzegorz Wyszogrodzki podziękował i prelegentce, i i słuchaczom za skupienie podczas wykładu i jednocześnie zapowiedział kolejne spotkanie w ramach Otwartej Szkoły na początek następnego roku szkolnego.

Bookcrossing – uwalniamy książki!

W ramach tegorocznego Dnia Książki przypadającego na 23 kwietnia zamierzamy ożywić ogólnopolską akcję BOOKCROSSINGU w naszej szkole. Na czym polega? Każdy może przynieść do sali 19 przeczytane już książki, które stoją na naszych półkach i… zbierają kurz. Uczniowie klasy 7d zadbają o wyeksponowanie zgromadzonych książek na I piętrze naszej szkoły. Stamtąd można będzie wybraną książkę wziąć ze sobą do domu, następnie ją przeczytać i ponownie odnieść do szkoły, żeby inni również mogli skorzystać. Dzięki tej akcji nasze książki dostaną drugie życie! Książki można przynosić od 16 kwietnia, a akcja rusza 23 kwietnia. Zachęcamy do udziału i przede wszystkim – do czytania!

Dzień Katyński

13 kwietnia o godz. 12.00 mieszkańcy naszego miasta i przedstawiciele mińskich szkół wzięli udział w kolejnym Dniu Katyńskim organizowanym w formie happeningu na Starym Rynku. W tym roku Dzień Katyński został przygotowany przez Muzeum Ziemi Mińskiej z panem dyrektorem Leszkiem Celejem we współpracy z naszą szkołą. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie uczniów była nauczycielka historii – pani dr Lilla Kłos. Uczniowie klas siódmych czytali o tym, ilu ludzi i z jakich krajów straciło życie w Katyniu. Poruszające były też efekty dźwiękowe kojarzące się z maszerowaniem na śmierć i rozstrzelaniem. Na koniec wszyscy uczestnicy uroczystości ustawili się w kręgu wolności, by zamanifestować hasło: “Nigdy więcej wojny!”.

Sukcesy sportowe Kuby i Armika

25 marca w Świdnicy odbył się Puchar Polski Taekwon-Do ITF. To pierwsze zawody, podczas których trzecioklasiści: Jakub Brodzik z 3g i Armik Badalyan z 3b startowali w kategorii juniorów (16-18 lat). Obaj odnieśli sukcesy podczas tych prestiżowych zawodów. Armik zajął trzecie miejsce w układach formalnych, a Kuba zdobył trzecie miejsce w walkach light-contact oraz trzecie miejsce w układach formalnych. Gratulujemy naszym sportowcom!

II rajd rowerowy za nami!

8 kwietnia odbył się II rajd rowerowy „Wkręceni na niebiesko dla autyzmu”. Mieszkańcy Mińska Mazowieckiego – dzieci, uczniowie szkół mińskich, nauczyciele, rodzice, przedstawiciele prasy – w niebieskich koszulkach przejechali na rowerach trasę ok. 4 km, by wspólnie celebrować Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu. Ponad 100 rowerzystów, małych i dużych, przy słonecznej aurze, szerzyło wiedzę o autyzmie i pomagało zrozumieć problemy, z jakimi każdego dnia mierzą się osoby dotknięte autyzmem.

Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu

6 kwietnia w naszej szkole obchodziliśmy Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu, dlatego też w tym dniu królował kolor niebieski. Nauczycielski zespół ds. integracji w naszej szkole przy wsparciu zaangażowanych uczniów zadbał o niebieskie puzzle na szkolnym korytarzu, niebieskie plakaty na oknach oraz niebieskie akcenty w ubraniach społeczności uczniowskiej i nauczycielskiej. Wszystkie te elementy służą pokazaniu naszego wsparcia dla osób dotkniętych autyzmem. A „niebiescy” uczniowie w klasach: 1a i 1b po obejrzeniu krótkiego filmu „Duże sprawy w małych głowach – autyzm” odcisnęli swoje niebieskie dłonie na znak solidaryzowania się z koleżankami i kolegami z autyzmem.

Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów podczas okupacji

27 marca 2018 roku w naszym mieście miały miejsce pierwsze obchody Dnia Pamięci Polaków ratujących Żydów podczas okupacji niemieckiej. Obchody rozpoczęły się od złożenia  kwiatów na grobie Juliana Grobelnego na miejskim cmentarzu o godzinie 13.00. Kolejnym punktem uroczystości była konferencja w Miejskim Domu Kultury , w której uczestniczyli: pani Maria Koc – wicemarszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz pan Daniel Milewski – poseł w sejmie Rzeczypospolitej Polskiej. Prelegentami podczas tego przedsięwzięcia byli: pani dr Lilla Kłos, która opowiedziała fascynującą historię Apolonii Chmielewskiej, pan Janusz Piwowar przedstawiający losy Żydów w świetle dokumentacji IPN, pan Leszek Celej skupił się na historii wcześniej wspomnianego Juliana Grobelnego , a pan Jerzy Gryz opowiedział wzruszającą historię  o wielkiej miłości swoich rodziców, którzy ocaleli z Zagłady. W konferencji udział wzięli również uczniowie naszej szkoły.

Sukcesy Michaliny!

Michalina Ciechańska – uczennica kl. 7d – w marcu odniosła kilka znaczących sukcesów! 23 marca zajęła III miejsce w V Miejskim Festiwalu Piosenki Obcojęzycznej, gdzie zaśpiewała po angielsku utwór Johna Legend „All of me”, natomiast w dniach 26-27 marca reprezentowała naszą szkołę w Konkursie Recytatorskim “Warszawska Syrenka”. Najpierw odniosła zwycięstwo w eliminacjach szkolnych tego konkursu, później świetnie poradziła sobie w etapie miejskim i powiatowym. Serdecznie gratulujemy Michalinie i życzymy kolejnych sukcesów!

O historii Żydów w Polsce

W poniedziałek 26 marca nauczycielka historii – pani Ewa Borkowska – spotkała się z uczniami klas: 3a, 3c i 3g, żeby opowiedzieć im o historii, kulturze, tradycjach, które są charakterystyczne dla Żydów. Podczas wykładu uczniowie dowiedzieli się również, jak brzmi język jidysz oraz jakie są wierzenia religijne Żydów. Najważniejszym aspektem spotkania było uświadomienie uczniom etapów prowadzących do Zagłady narodu żydowskiego podczas II wojny światowej. Spotkanie było bardzo wartościowym wstępem do tematyki Holokaustu poruszanej na lekcjach języka polskiego w klasie III gimnazjum. Trzecioklasiści bardzo dziękują pani Ewie Borkowskiej, że zechciała podzielić się z nimi swoją wiedzą!

Maraton Wiedzy podsumowany!

Od początku marca uczniowie klas III mogli zainwestować swój czas weekendowy w powtarzanie wiadomości przed egzaminem gimnazjalnym. Na platformie Clasroom co tydzień były umieszczane zadania powtórzeniowe, które uczniowie rozwiązywali i odsyłali do oceny. Następnie nauczyciele sprawdzali efekty pracy i udzielali uczniom informacje zwrotne ze wskazówkami, co jeszcze trzeba utrwalić czy uporządkować. Podczas dzisiejszego apelu dla trzecioklasistów weekendowe zadania zostały podsumowane – I miejsce zajęła Magdalena Boruc z 3e, na II miejscu znalazła się Weronika Maślanka (3e), zaś na III – Gabriela Rybacka z 3b. Dziewczyny zostały nagrodzone kartami do Empiku w wysokości: 75zł, 50zł i 25zł. Docenione zostały również dwie klasy: 3g za największą ilość zgromadzonych punktów w przeliczeniu na osobę oraz klasa 3d za to, że aż 75% uczniów wzięło udział w tegorocznym Maratonie. Obie klasy otrzymały po 100zł na pizzę. Zarówno nagrody indywidualne, jak i dla klas zostały ufundowane przez Radę Rodziców. Dodatkowym bonusem dla wszystkich Maratończyków ma być grill w maju, a już teraz ci, którzy zgromadzili na swoim koncie od 30 do 39,5 punktu mogą dostać “5” z wybranego przedmiotu egzaminacyjnego, natomiast uzyskanie 40 punktów i powyżej można zamienić na “6”. Gratulacje należą się tym trzecioklasistom, którzy rzetelnie pracują na swój osobisty sukces podczas kwietniowego egzaminu. Za każdą osobę będziemy trzymać kciuki!

Wyróżnienie dla Julki Dworeckiej

Z przyjemnością informujemy, że uczennica klasy 7d – Julia Dworecka – otrzymała wyróżnienie w miejskim Konkursie Plastycznym na kartkę Wielkanocną. Swoją nagrodę i dyplom odebrała podczas spotkania podsumowującego z rąk burmistrza miasta pana Marcina Jakubowskiego. Opiekunką Julki jest nauczycielka plastyki – pani Katarzyna Milewska. Gratulacje!

Ekologiczne powitanie wiosny w klasach 7

21 marca siódmoklasiści przywitali wiosnę ekologicznie i na sportowo. Uczniowie wzięli udział w quizie o smogu, czyli konkursie wiedzy o powietrzu, którym oddychamy. Później odbył się pokaz mody ekologicznej. Każda klasa zaprojektowała i wykonała stroje z wykorzystaniem surowców wtórnych, plastikowych worków, sztućców, ale też gazet , suszonych owoców i innych. Największą furorę zrobił strój w stylu barokowym zaprezentowany przez kl. 7e. Następnym punktem programu były prezentacje piosenek ekologicznych napisanych przez uczniów, którzy śpiewali o segregowaniu śmieci, dbaniu o środowisko, oszczędzaniu wody i ekologii. Na koniec klasy 7 przystąpiły do rywalizacji sportowych. Najwięcej punktów za całokształt zdobyły kl. 7d i 7e (I miejsce), II miejsce przypadło klasom 7c i 7f, zaś III – 7a i 7b. Wszyscy otrzymali dyplomy i przeżyli ciekawą przygodę z ekologią.

Zabytki warszawskiej Starówki odkryte przez 7c!

20 marca klasa 7c wraz z p. G. Olczak i p. M. Borucką wyruszyła na kolejną wycieczkę do stolicy. Najpierw, w czasie gry terenowej, młodzież uczyła się posługiwać planem miasta i poznawała najważniejsze miejsca i zabytki warszawskiej Starówki. Uczniowie dotarli na Rynek Starego Miasta, do Bazyliki Archikatedralnej i pod Barbakan, obejrzeli też ważne pomniki: J. Kilińskiego, Małego Powstańca, syrenki warszawskiej oraz króla Zygmunta III Wazy. Mogli też spróbować swoich sił jako przewodnicy, gdyż w każdym miejscu, do którego dotarli, opowiadali jego historię i rozwiązywali zadania. To było nowe, bardzo ciekawe i pouczające doświadczenie. Celem wyjazdu był też udział w lekcji muzealnej w Zamku Królewskim, zwłaszcza że zajęcia zostały przeprowadzone w gabinecie byłych prezydentów Polski.

„Zemsta” na szkolnej teatralnej scenie

Czy „Zemsta” Aleksandra Fredry powinna pozostać w kanonie lektur szkolnych? Na tak postawione pytanie twierdząco odpowiedziała 20 marca 2018 roku klasa 2f. Uczniowie postanowili „ożywić” fredrowską komedię, która w XXI wieku już trochę trąci myszką. W ramach projektu z języka polskiego przedstawili ciekawą wersję  fragmentów dramatu wielkiego komediopisarza. Oj, działo się na scenie! Widzowie mogli zobaczyć Cześnika, Rejenta, Papkina i pozostałych bohaterów w różnych odsłonach. Brawa należą się nie tylko aktorom. Na szczególne wyróżnienie zasługuje również praca reżyserów i scenografów.

BYLIŚMY W CENTRUM NAUKI KOPERNIK

8 marca grupa uczniów z naszej szkoły wybrała się do Centrum Nauki Kopernik. Uczniowie najpierw uczestniczyli w warsztatach biologiczno-fizycznych poświęconych optycznemu oczyszczaniu narządów. Mimo iż sami nie mogli ich oczyścić (bo trwa to bardzo długo), to widzieli narządy myszy w poszczególnych etapach oczyszczania. Uczniowie wykonywali również doświadczenia, m.in. na temat światła oraz gęstości optycznej. Druga część wizyty z Centrum Nauki Kopernik polegała na samodzielnym zdobywaniu wiedzy i doświadczaniu poprzez korzystanie z dostępnych eksponatów. Młodzież widziała  na przykład robota rysującego ich twarze na kartce, jeździła rowerem napędzanym wiatrem i z wypiekami na twarzy wykonywała różne naukowe eksperymenty.