Zabawa w teatr w 2b

Teatr to przedziwne miejsce, w którym rzeczywistość miesza się z wyobraźnią. Uczniowie 2b w związku z obchodzonym 27 marca Dniem Teatru przekonali się, że warto je odwiedzać, by doznać różnych uczuć. Sami też spróbowali wcielić się w aktorów. W ciekawy sposób zinterpretowali tekst o nadejściu wiosny, a poprzez pantomimę przedstawili “Rzepkę ” J. Tuwima. Wszyscy świetnie się bawili. Towarzyszyły im niesamowite emocje – a przecież taka jest rola teatru.

“Stowarzyszenie Umarłych Poetów” w Och-Teatrze

W piątkowy wieczór (29.03.2019) uczniowie klas 7a, 7d i 8d obejrzeli w Och-Teatrze spektakl pt. “Stowarzyszenie Umarłych Poetów”. Było to drugie przedstawienie po premierze. Młodzież przez dwie godziny w pełnym skupieniu obserwowała pełną dynamiki grę aktorską, połączoną z doskonale dobraną muzyką i świetnie wyreżyserowanym oświetleniem sceny. Mimo że na scenie akcja toczy się w realiach amerykańskiej szkoły męskiej z lat 50-tych XXw., to problemy, które są poruszone, okazują się nadal aktualne. Spektakl zmusza do myślenia, wzbudza emocje, porusza! Na pewno warto go obejrzeć – to opinia uczniów, którzy w piątkowy wieczór uczestniczyli w prawdziwej teatralnej uczcie!

Recytacja na medal!

Z przyjemnością informujemy, że  Ania Wiśniewska z klasy 8c wywalczyła I miejsce w 42. Konkursie Recytatorskim “Warszawska Syrenka” na poziomie miejskim, a następnie powiatowym. Serdecznie gratulujemy i trzymamy kciuki podczas kolejnego etapu – wojewódzkiego. Uczennicę przygotowała opiekunka Koła Teatralnego – pani Dagmara Kacprzyk, której również gratulujemy!

Sukces przyrodników

Troje uczniów z naszej szkoły: Pola Rokicka (8a), Łukasz Kuźma (3f) i Rafał Ćwiek (3b) wzięło udział w II etapie IV Powiatowego Konkursu Przyrodniczego “Macierzanka” organizowanego przez Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Mińsku Mazowieckim. Uczniowie Ci przeszli wcześniej szkolny etap konkursu. Łukasz został laureatem konkursu – zdobył II miejsce, a Rafał dostał wyróżnienie. Na konkursie uczniowie rozwiązywali zadania z zakresu biologii, chemii i geografii. Gratulujemy i uczniom, i nauczycielom, którzy ich przygotowali.

„Stary człowiek i morze” w telewizyjnym stylu

Lektury szkolne można omawiać na różne sposoby. Tym razem klasa 3f w ramach projektu edukacyjnego przygotowała „reportaż telewizyjny”, który zaprezentowała na lekcji języka polskiego. Uczniowie wcielili się w role dziennikarzy oraz bohaterów opowiadania noblisty – Ernesta Hemingwaya. Odwiedzili wioskę Santiago, rozmawiali z głównym bohaterem o jego niezwykłej wyprawie. Szczególnie młodych reporterów interesowały przeżycia rybaka podczas samotnej walki z przeciwnościami losu. Wywiadu udzielił również jego przyjaciel Manolin. Duże emocje towarzyszyły uczniom podczas prezentacji efektów pracy. Było ciekawie, było inaczej… Po takiej lekcji łatwiej zrozumieć przesłanie utworu: Człowiek nie jest stworzony do klęski. Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać.

Wiosno, witaj!

21 marca uczniowie SU (Sandra Laszuk, Gabrysia Rolf, Olga Danielak, Karolina Skolimowska, Sylwia Rybak i Michalina Ciechańska)  zorganizowali dla wszystkich uczniów w szkole Pierwszy Dzień Wiosny. W pokazie mody na „Ekologiczny Strój dla Chłopca i Dziewczynki” wzięli udział nawet przedstawiciele najmłodszych – czyli zerówka 0A i 0B, a ich stroje na wybiegu reprezentowały się fantastycznie. Uczniowie starszych klas też pokazali, że z ekologią są za pan brat, a ich pomysłowość przeszła oczekiwania organizatorów. Na wybiegu modelki i modele prezentowali się na jak prawdziwe gwiazdy. Tego dnia każdy mógł zabłysnąć tym, w czym czuje się najlepiej. Nauczyciele wychowania fizycznego zadbali o rozgrywki sportowe – były zawody w siatkówkę unihokeja, koszykówkę i tenis stołowy. Nauczycielki świetlicy (p. Lucyna Smużyńska i p. Milena Gniado) przeprowadziły zajęcia plastyczne. Sala teatralna to idealne miejsce na ugoszczenie rozśpiewanych uczniów, którym karaoke nie jest obce ani obojętne. Na zakończenie był występ uczniów edukacji wczesnoszkolnej przygotowanych przez panią Martę Woźnicę. Pokazali oni swoje umiejętności aktorskie w spektaklu pt. „Królewna śnieżka i 7 krasnoludków”. Wszystkim pomocnikom należą się podziękowania za zaangażowanie w powitanie wiosny w naszej szkole.

Konkurs Recytatorski “Warszawska Syrenka”

W środę (13 marca) został przeprowadzony szkolny etap Konkursu Recytatorskiego “Warszawska Syrenka”. Jury w składzie: p. Dagmara Kacprzyk (przewodnicząca) oraz polonistki – p. Aleksandra Wróbel i p. Agnieszka Kożuchowska oceniały prezentacje zarówno w młodszej kategorii, jak i w grupie najstarszej. Wśród uczennic z klas I-II najlepiej poradziła sobie Joanna Krupa z kl. 2a, II miejsce zajęła Alicja Pskiet z kl. 1c, a III – Nikola Sidor z 2a. W kategorii klas VII, VIII i III gimnazjum jury przyznało I miejsce Annie Wiśniewskiej z kl. 8c, II miejsce zajęła Katarzyna Bieńkowska z 3f, zaś III – Julia Dworecka z 8d. Wszystkim dziewczynom gratulujemy. Naszą szkołę podczas etapu powiatowego będą reprezentowały Joanna Krupa oraz Anna Wiśniewska.

Edukacja dla bezpieczeństwa z ratowniczką medyczną

4 marca klasy 3f i 3h miały lekcję edukacji dla bezpieczeństwa z ratowniczką medyczną panią Sylwią Murawską. Uczniowie mieli okazję poznania czynności ratujących życie i zdrowie człowieka oraz dowiedzieli, się, że często o dalszych losach poszkodowanego decydują pierwsze minuty pomocy. Warto więc znać podstawowe zasady działania podczas wypadków,  które mogą zdarzyć się w życiu codziennym – tak, aby pomagać a nie szkodzić. Podczas lekcji uczniowie uczyli się, jak udzielać pierwszej pomocy, jak zachować się na miejscu wypadku i jak prowadzić akcję ratunkową. Chodziło też o to, żeby uczulić młodych ludzi na krzywdę drugiego człowieka, uświadomić wartość pomocy przedlekarskiej, kształtować postawy humanitarne i umiejętności szybkiego reagowania i podejmowania decyzji w sytuacjach zagrożenia czyjegoś zdrowia lub życia.

Koelle Alaaf! Wiwat Kolonia! Karneval!

4 marca w „Rosenmontag” – Różany Poniedziałek – na pierwszej długiej przerwie odbył się niemiecki pochód karnawałowy. Karnawał, czyli tzw. Piąta Pora Roku, rozpoczyna się w Niemczech 11 listopada o godz 11:11. Inne nazwy na Karneval to Fasching, Fasnacht czy Fasteleer. Uczniowie naszej szkoły, przebrani w piękne stroje karnawałowe, zapozowali do zdjęć i rzucali w tłum cukierkami. Byliśmy też świadkami tradycji „Weiberfastnacht”. W ten dzień kobiety szturmują ratusze miast, obcinają urzędnikom krawaty (symbol męskiej władzy) i otrzymują klucz do bram miasta, a tym samym do sprawowania władzy przez jeden dzień. Tak właśnie rozpoczyna się karnawał na ulicach Kolonii. To tylko jedna z wielu tradycji karnawałowych znana nie tylko w Kolonii, ale także w wielu innych niemieckich miastach.

7a i 7c w muzeum i w teatrze

W środę (27 lutego) uczniowie klas 7a i 7c pojechali do Warszawy na wycieczkę edukacyjną. Byli w Muzeum Literatury na prelekcji na temat życia i twórczości Adama Mickiewicza, gdzie oglądali ekspozycję muzealną dotyczącą dzieł wieszcza oraz w Teatrze Roma na spektaklu “Piloci”. Uczniowie tego dnia nie mieli lekcji w szkole, ale korzystali z bardzo dobrej oferty kulturalnej, zdobywając w praktyce umiejętność wzorowego zachowania się w muzeum i w teatrze.

Pierwszy Miński Bankiet Samorządowy

26 lutego przedstawiciele naszej szkoły zostali zaproszeni do udziału w Pierwszym Mińskim Bankiecie Samorządowym w Miejskiej Szkole Artystycznej. Była to impreza zorganizowana przez Międzyszkolną Inicjatywę Samorządową w porozumieniu z Burmistrzem Miasta Marcinem Jakubowskim. Pierwsze takie wydarzenie przyjęło formę nieformalnego bankietu i miało na celu stworzenie okoliczności i przestrzeni do spotkania, poznania się i rozmowy między członkami samorządów uczniowskich a przedstawicielami jednostek kultury, oświaty i administracji publicznej miasta. Była to również okazja do posłuchania informacji o ulubionych inicjatywach realizowanych przez młodzież w poszczególnych szkołach naszego miasta.

Moda na polski – wyniki windowsów

Przez cały tydzień chętni uczniowie mogli spędzać przerwy na rozwiązywaniu zróżnicowanych zadań polonistycznych. Codziennie było po 10 przykładów – w poniedziałek z zakresu poprawności językowej, we wtorek uczniowie rozpoznawali patronów roku 2019, w środę pojawiły się zagadnienia gramatyczne, w czwartek – środki stylistyczne, a w piątek sprawdzana była orientacja w świecie związków frazeologicznych. Okazało się, że najbardziej konsekwentni byli trzecioklasiści, którzy codziennie udzielali odpowiedzi na pytania. W związku z tym w gronie zwycięzców tego konkursu są uczniowie klas trzecich gimnazjum. Na pierwszym miejscu znalazła się Marta Lubieniecka z 3f, na drugim – Aleksandra Rosłoń (również z 3f), a na trzecim – Dominik Malinowski z 3g. Ci uczniowie otrzymają nagrody podczas podsumowania tegorocznej “Mody na polski”. Gratulujemy!

Szkolny Konkurs Ortograficzny w kl. 1-2

22 lutego z okazji Dnia Języka Polskiego uczniowie klas pierwszych i drugich wzięli udział w Szkolnym Konkursie Ortograficznym o tytuł „Mistrza Ortografii”.  Dzieci z wielką odwagą i zaangażowaniem zmagały się z ortograficznymi pułapkami, krzyżówkami i znakami. O wynikach konkursu poinformujemy podczas podsumowania miesiąca języka polskiego. Gratulacje dla wszystkich mistrzów, którzy zechcieli spróbować swoich sił w konkursie.

Moda na polski – wyniki konkursów międzyklasowych

21 lutego, czy w Dniu Języka Ojczystego nauczyciele poloniści zaprosili uczniów do wspólnego świętowania poprzez udział w konkursach międzyklasowych. Jedni uczniowie odpowiadali na pytania w konkursie literackim, inni walczyli z trudnościami ortograficznymi, kolejni rozpoznawali teksty kultury, szukali informacji w słownikach, sprawdzali poprawność gramatyczną i rozwiązywali polonistyczne łamańce językowe. Każda grupa uczniów walczyła o punkty na konto swojej klasy. Podsumowanie wyników poszczególnych konkursów pozwoliło na wyłonienie zwycięzców. Wśród klas siódmych wygrała 7a, na drugim miejscu znalazła się 7d, a na trzecim – 7b. Najwięcej punktów w klasach ósmych zdobyła 8d. Drugi wynik osiągnęła 8b, a trzeci – 8c. W gronie gimnazjalistów najlepiej poradzili sobie trzecioklasiści z 3g, za nimi byli uczniowie z 3b i kolejni – z 3e. Wszystkim serdecznie gratulujemy! Dzięki Radzie Rodziców najlepsze klasy w każdym roczniku otrzymają po 100zł z przeznaczeniem na integrację zespołu klasowego.

Z ortografią za pan brat

W środę podczas długiej przerwy grupa chętnych i jednocześnie odważnych uczniów oraz nauczycieli napisała dyktando w mnóstwem haczyków ortograficznych. Wszyscy poradzili sobie bardzo dobrze! W gronie najlepszych uczniów znaleźli się: Krzysztof Szulc z 7d, Igor Paderewski z 7a, Urszula Rembowska z 3c i Błażej Dziugieł z 3c. Wśród nauczycieli po mistrzowsku tekst napisały: pani Urszula Ćwiek, pani Justyna Kołodziejczyk i pani Marzena Grzyb. Wszystkim gratulujemy i dziękujemy za wspólną mądrą zabawę!